"Pakiet Wrześniowy - Akademia Przedsiębiorczości"

W bieżącym roku szkolnym w naszym gimnazjum prowadzone są dodatkowe zajęcia z przedsiębiorczości dla kl. III pod nazwą „Pakiet Wrześniowy – Akademia Przedsiębiorczości”, których celem jest przygotowanie młodych ludzi do podejmowania różnych form działalności gospodarczej w dorosłym życiu. Pod kierunkiem nauczycielki historii i KOSS-u, pani Teresy Wolskiej uczniowie założyli i prowadzą wirtualną firmę – zakład fryzjerski. Młodzież wzorowo wypełnia obowiązki związane z księgowością, rozliczaniem podatków, jak i promowaniem rozpoczętej działalności. W ramach zajęć konsultowali się z urzędnikami Izby Skarbowej oraz pracownikami banku, rozstrzygając poważne problemy związane z podejmowaniem kredytu na rozwój firmy.

4. kwietnia 2007 uczniowie kl. III”h” i III”g” zaprosili przedstawicieli pozostałych klas III do udziału w debacie na temat: „Po zakończeniu edukacji PRACA W POLSCE CZY ZA GRANICĄ?”.
Problem zarobkowania w krajach unijnych czy w USA dotyka wielu tarnobrzeżan. Sytuacja, w której wiele rodzin zostało rozdzielonych koniecznością wyjazdu „za chlebem”, została wymuszona m. in. likwidacją największego zakładów pracy na naszym terenie, jakim były kopalnie siarki.

Zarobki podejmujących pracę w kraju szczególnie młodych ludzi są bardzo niskie, dlatego nadal obserwujemy masowy odpływ Polaków w wieku produkcyjnym do pracy za granicą. Dochodzi do tego, że w Polsce zaczyna brakować rąk do pracy – zwłaszcza w budownictwie i w służbie zdrowia.
Jednocześnie pojawia się następny problem: pracujący za granicą bogacą obce państwa i narody. Kto zatem wypracuje emerytury dla dzisiejszych czterdziestolatków?

Trzecioklasiści podjęli burzliwą i emocjonującą dyskusję. Trudno nie przyznać racji tym, którzy opowiadali się za wyjazdem do pracy za granicę (zarobki) i podważać ich argumenty, jednak znaczna większość naszych gimnazjalistów zdecydowała, że Polacy powinni zostać w kraju i tu dokładać wszelkich starań, aby Ojczyzna mogła się intensywnie rozwijać i aby równie szybko poprawiał się byt naszych rodzin. I tu podawano przykłady prywatnych firm, które mimo przeciwności losu: zawiłych przepisów prawnych, w wielu przypadkach braku kompetencji urzędniczych utrudniających inwestycje i rozwój przedsiębiorczości, odniosły sukces.

Na podkreślenie zasługuje też patriotyczny wydźwięk uczniowskich wystąpień. Okazuje się, że duma z „bycia Polakiem” nie jest zarezerwowana tylko na czas międzynarodowych zawodów sportowych, jak choćby Puchar Świata w skokach narciarskich. Współczesna młodzież czuje się przywiązana do ziemi swoich przodków, zobowiązana wobec nich i tu chce zakładać swoje rodziny, i żyć dostatnio, otrzymując godziwe wynagrodzenie za sumienną i wytężoną pracę.