PLAN PRACY WYCHOWAWCZEJ DLA KLASY 3 b 

 

przewidziany do realizacji w roku szkolnym 2004/2005.    

 wych. Jadwiga Mazur

 

 

 ZAŁOŻENIA:

         

 W działaniach wychowawczych będę zmierzać, aby uczeń klasy III był człowiekiem:

·       odpowiedzialnym,

·       kulturalnym, znającym zasady dobrego wychowania,

·       tolerancyjnym,

·       świadomym swojej tożsamości regionalnej i narodowej,

·       szanującym przyrodę,

·       szanującym wartość życia i dbającym o zdrowie,

·       przygotowanym do życia we współczesnym świecie.

 

Realizacja treści programu odbywać się będzie na zajęciach zintegrowanych, w wyszczególnionych blokach tematycznych, w oparciu o podręcznik i ćwiczenia do kształcenia zintegrowanego –„Już w szkole” M.E. Piotrowskiej i M.A. Szymańskiej.

 

 

 

 

METODY REALIZACJI:

 

·       gry i zabawy,

·       scenki rodzajowe i gry dramatyczne,

·       twórczość plastyczna i artystyczna dzieci,

·       praca z tekstem,

·       pokaz demonstracja,

·       dyskusja,

·       burza mózgów,

·       wycieczki tematyczne i turystyczno – krajoznawcze,

·       imprezy klasowe i szkolne( przygotowywanie programów artystycznych).

 


 

ZAKRES TRESCI

ZADANIA

EFEKTY DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH

KRĄG

TEMATYCZNY

UWAGI

WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE

Budzenie poczucia świadomości narodowej poprzez poznawanie historii, tradycji i kultury naszego narodu.

 

Kształcenie postaw patriotycznych i szacunku dla własnego kraju.

 

Zapoznanie z sylwetkami wielkich Polaków.

 

Kształtowanie poczucia przynależności do społeczności szkolnej.

Zapoznanie z ważnymi datami w naszej historii.

 

Zapoznanie z ludowymi zwyczajami i obrzędami.

 

Wycieczka do Muzeum Historycznego Miasta Tarnobrzega

 

1.      Rozumie znaczenie symboli narodowych.

2.      Zna wybrane fakty z historii Polski, ze szczególnym uwzględnieniem niektórych wydarzeń z II wojny światowej.

3.      Wie, dlaczego pokój jest ważny dla każdego człowieka, narodu i państwa.

4.      Zna wybrane fakty z dziejów Warszawy i legendy związane z tym miastem.

5.      Wie, kim był Mikołaj Kopernik, jakiego dokonał odkrycia.

6.      Zna wybrane fakty z życia Henryka Sienkiewicza.

7.      Zna obrazy Jana Matejki.

8.      Wie, kim był Fryderyk Chopin

9.      Uczestniczy w uroczystościach szkolnych.

10.  Szanuje tradycje i obrzędowość szkoły.

11.  Zna pojęcia: „wolność” i „niepodległość”.

12.  Wie, dlaczego warto znać historię .

13.  Zna wybrane postacie i wydarzenia związane z historią naszego kraju np. Mieszko I, Bolesław Chrobry.

14.  Zna historię hymnu.

15.  Zna ludowe zwyczaje, tradycje, rozumie ich sens i znaczenie dla kultury ludowej i narodowej.

16.  Wie dlaczego należy pamiętać o ludowych zwyczajach, szanować je i kultywować.

17.  Zna wybrane fakty z historii Polski dotyczące Konstytucji 3 maja i jej znaczenie dla narodu polskiego.

18.  Zna dzieje swojego miasta i ważniejsze wydarzenia z jego historii.

TO POLSKA WŁASNIE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CO TO JEST KOSMOS I CO O NIM WIEMY.

POZNAJEMY SŁAWNYCH POLAKÓW I ICH DZIEŁA.

 

POZNAJEMY MUZYKĘ FRYDERYKA CHOPINA.

 

ROZMAWIAMY O SZKOLE.

CO WIEMY O NASZEJ OJCZYŹNIE?

HISTORIE I LEGENDY O NASZEJ PRZESZŁOŚCI.

 

 

 

 

 

 

CZY TO JUŻ WIOSNA?

NADCHODZI WIELKANOC.

POLSKA – JEJ PIĘKNO I HISTORIA.

 

 

 

 

 

 

KSZTAŁTOWANIE   WŁAŚCIWYCH     POSTAW

Zwrócenie uwagi na potrzebę zgodnego współżycia z innymi.

 

Zapoznanie z prawami dziecka i ucznia.

 

Budzenie postaw czytelniczych.

Udział w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”.

 

Udział w akcji „Pełna miska”, mającej na celu zebranie karmy dla zwierząt ze schroniska w Annopolu.

 

Udział w akcji „Dzień bez przemocy”.

 

  1. Wie, jak i dlaczego należy nieść pomoc innym, np. starszym osobom w rodzinie i sąsiedztwie.
  2. Wie jak należy zachować się w różnych miejscach i sytuacjach, aby być dobrym kolegą i sąsiadem.
  3. Rozumie szkodliwość plotki.
  4. Zna znaczenie przyjaźni w życiu każdego człowieka.
  5. Wie, jakim dokumentem jest Konwencja Praw Dziecka i co zawiera.
  6. Wie, na czym polega praca rzecznika praw dziecka oraz rzecznika praw ucznia.
  7. Zna prawa dzieci, wie jak może z nich korzystać.
  8. Zna sylwetki sławnych ludzi Tarnobrzega. Zna ciekawe utwory literackie. Chętnie sięga po książkę i dostrzega w niej źródło wiedzy i wzruszeń. Korzysta ze szkolnej biblioteki i z miejskiej Biblioteki Publicznej.
  9. Rozumie potrzebę niesienia pomocy zwierzętom.
  10. Nie przejawia agresywnych postaw. Przestrzega obowiązujących zasad zachowania.

 

 

 

 

 

 

UCZYMY SIĘ PIĘKNIE I MĄDRZE ŻYĆ.

 

 

 

 

 

 

W ŚWIECIE BAJEK.

 

       ŚWIAT DZIECI.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WYCHOWANIE EKOLOGICZNE

Ukazanie zmian zachodzących w środowisku ucznia.

 

Wskazanie potrzeby troski o środowisko.

 

 

 Udział uczniów  w akcji „Sprzątanie Świata 2004”.

  1. Wskazuje jakie działania człowieka stanowią zagrożenia dla zwierząt i roślin, ludzi i różnych ekosystemów na Ziemi.
  2. Zna ekologiczne postawy ludzi wobec Ziemi.
  3. Aktywnie uczestniczy w akcji ekologicznej.
  4. Dostrzega potrzebę dbałości o czystość naszej planety.
  5. Jest wrażliwy na piękno przyrody i otaczającego świata.
  6. Zna tryb życia zwierząt domowych.Rozumie, jak należy opiekować się zwierzętami.
  7. Nie niszczy przyrody.
  8. Zna i przestrzega zasad bezpiecznego i kulturalnego zachowania się w czasie pobytu i wycieczki w lesie.
  9. Wie co jest przyczyną zanieczyszczenia powietrza i zna sposoby złagodzenia skutków.
  10. Zna działania mające na celu oszczędzanie wody.
  11. Dokarmia ptaki w ich naturalnym środowisku.
  12. Dostrzega potrzebę dokarmiania zwierząt w zimie. Proponuje różne sposoby opieki.
  13. Wie, dlaczego należy przestrzegać praw zwierząt.

 

 

 

 

 

JAKI PIĘKNY JEST ŚWIAT WOKÓŁ NAS.

 

TO POLSKA WŁAŚNIE.

 

 

 

W ŚWIECIE LEKTUR- „ZIARENKA MAKU”.

NASI CZWIRONOŻNI PRZYJACIELE.

 

 

OBRAZY JESIENI.

 

 

 

 

POZNAJEMY TAJEMNICE POWIETRZA.

 

DLACZEGO WODA JEST CENNA?

 

CO SŁYCHAĆ U SKRZYDLATYCH PRZYJACIÓŁ?

 

WSZĘDZIE ZIMA I MRÓZ TRZYMA.

W ŚWIECIE ZWIERZĄT.

 

 

 

 

 

 

 

 

WYCHOWANIE KOMUNIKACYJNE

Uświadomienie niebezpieczeństw w czasie zabaw zimowych i letnich.

 

Wdrożenie do kulturalnego i bezpiecznego zachowania się w środkach masowej komunikacji.

 

Zapoznanie z przepisami ruchu drogowego.

 

Wycieczka na skrzyżowanie ulic.

 

  1. Zna i stosuje w praktyce zasady przechodzenia przez jezdnię i rozumie konieczność ich przestrzegania.
  2. Zna podstawowe i najczęściej spotykane znaki drogowe i wie co oznaczają kolory sygnalizacji świetlnej.
  3. Ma świadomość różnych zagrożeń związanych z porą dnia lub nocy.
  4. Jest świadomym i uważnym uczestnikiem ruchu drogowego.
  5. Zna przepisy ruchu drogowego dotyczące pieszych i rowerzystów.

JAK DBAMY O NASZE ZDROWEI I BEZPIECZEŃSTWO.

 

 

 

 

 

 

 

 

CZY ZNASZ PRZEPISY DROGOWE?

 

WYCHOWANIE ZDROWOTNE

Nabywanie umiejętności dbania o zdrowie i bezpieczeństwo.

 

Kształcenie nawyków prozdrowotnych.

 

  1. Wie, jaki tryb życia powinien prowadzić, aby być zdrowym i sprawnym fizycznie.
  2. Zna formy zachowań, które sprzyjają zachowaniu zdrowia, czyli zasady zdrowego stylu życia.
  3. Wie, że palenie papierosów jest szkodliwe dla zdrowia
  4. Zan sposoby dbania o higienę osobistą.
  5. Rozumie dlaczego należy dbać o zęby.
  6. Zna zagrożenia wynikające z hałasu. Zna sposoby walki z nim.
  7. Zna sposoby spędzania wolnego czasu.

NA TROPIE ZDROWIA I URODY.

 

 

 

 

POZNAJEMY TAJEMNICE POWIETRZA.

POTRAFIMY DBAĆ O ZDROWIE.

 

 

 

ŻYJEMY Z INNYMI W ZGODZIE I PRZYJAŹNI.

LATO- CZAS ODPOCZYNKU I WAKACJI.

 

WYCHOWANIE PRORODZINNE

Ukazanie wartości rodziny w życiu każdego człowieka.

 

Nauka miłości do siebie i innych; wyrażanie uczuć i asertywność.

 

Wskazanie znaczenia dbałości o wzajemny szacunek w rodzinie i klasie.

  1. Zna wartość rodziny w życiu każdego człowieka.
  2. Zan zajęcia i zainteresowania domowników.
  3. Dostrzega wartość przyjaźni.
  4. Chętnie pomaga innym.
  5. Wie, w jaki sposób i dlaczego należy opiekować się młodszym rodzeństwem.
  6. Rozumie, że wspomnienia, zdjęcia są formą „zatrzymania przy sobie” bliskich – zmarłych.
  7. Ma świadomość więzi emocjonalnej z najbliższymi.
  8. Zna historię swojej rodziny.
  9. Rozumie potrzebę okazywania miłości swoim rodzicom w różnych sytuacjach życia codziennego.

W KRĘGU RODZINY I PRZYJACIÓŁ.

 

 

 

 

SPOTKANIE Z LEKTURĄ „OTO JEST KASIA”.

NASTAŁ CZAS SMUTNEJ JESIENI.

 

 

JAK TO W RODZINIE.

 

 

W KALENDARZU JEST TAKI DZIEŃ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przewiduję również realizację następujących zadań:

 

TEMATYKA

ZADANIA

UWAGI

Organizacja życia w zespole klasowym.

Zasady pracy i normy współżycia w klasie.

  1. Ustalenie zakresu obowiązków i podział zadań:
    • wybór samorządu klasowego,
    • wybór dyżurnych.
  2. Przypomnienie obowiązujących zasad bezpiecznego i kulturalnego zachowania uczniów przebywających na terenie szkoły.
  3. Określenie reguł oceniania postępów w nauce ( osiągnięć edukacyjnych) i zachowania uczniów.
  4. Zorganizowanie warsztatu pracy uczniów.
  5. Ustalenie zasad dotyczących pracy na zajęciach

 

Życie towarzyskie i kulturalne.

 

  1. Zaplanowanie sposobu „rytuału” obchodzenia w klasie urodzin i imienin.
  2. Kultura spożywania posiłków na przerwach.
  3. Organizacja imprez klasowych:
    • Andrzejki,
    • Mikołajki,
    • Zabawa choinkowa,
    • Dzień Dziecka,
    • Święto Rodziny.
  1. Przygotowanie programu artystycznego z okazji Święta Patrona Szkoły – Mikołaja Kopernika.
  2. Uczestnictwo w apelach szkolnych.
  3. Udział uczniów w  klasowych, szkolnych i pozaszkolnych konkursach.
  4. Wycieczki tematyczne i turystyczne.
  5. Udział w imprezach kulturalnych m. in. spektakle teatralne, seanse filmowe, wystawy.

 

 

 

 

Współpraca z rodzicami.

  1. Organizacja spotkań z rodzicami uczniów wynikających z harmonogramu pracy szkoły.
  2. Omawianie postępów w nauce i zachowaniu.
  3. Rozmowy indywidualne.
  4. Pedagogizacja rodziców.
  5. Pozyskiwanie rodziców do pomocy w organizowaniu  planowanych imprez, prac na rzecz klasy i szkoły.