PLAN PRACY WYCHOWAWCZEJ DLA
KLASY 3 b
przewidziany do realizacji w
roku szkolnym 2004/2005.
wych. Jadwiga Mazur
ZAŁOŻENIA:
W działaniach wychowawczych będę zmierzać, aby
uczeń klasy III był człowiekiem:
·
odpowiedzialnym,
·
kulturalnym,
znającym zasady dobrego wychowania,
·
tolerancyjnym,
·
świadomym swojej
tożsamości regionalnej i narodowej,
·
szanującym
przyrodę,
·
szanującym
wartość życia i dbającym o zdrowie,
·
przygotowanym do
życia we współczesnym świecie.
Realizacja
treści programu odbywać się będzie na zajęciach zintegrowanych, w
wyszczególnionych blokach tematycznych, w oparciu o podręcznik i ćwiczenia do
kształcenia zintegrowanego –„Już w szkole” M.E. Piotrowskiej i M.A.
Szymańskiej.
METODY
REALIZACJI:
·
gry i zabawy,
·
scenki rodzajowe
i gry dramatyczne,
·
twórczość
plastyczna i artystyczna dzieci,
·
praca z tekstem,
·
pokaz
demonstracja,
·
dyskusja,
·
burza mózgów,
·
wycieczki
tematyczne i turystyczno – krajoznawcze,
·
imprezy klasowe i
szkolne( przygotowywanie programów artystycznych).
ZAKRES TRESCI |
ZADANIA |
EFEKTY DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH |
KRĄG TEMATYCZNY |
UWAGI |
WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE |
Budzenie poczucia świadomości narodowej poprzez poznawanie historii, tradycji i kultury naszego narodu. Kształcenie postaw patriotycznych i szacunku dla własnego kraju. Zapoznanie z sylwetkami wielkich Polaków. Kształtowanie poczucia przynależności do społeczności szkolnej. Zapoznanie z ważnymi datami w naszej historii. Zapoznanie z ludowymi zwyczajami i obrzędami. Wycieczka do Muzeum Historycznego Miasta Tarnobrzega |
1. Rozumie znaczenie symboli narodowych. 2. Zna wybrane fakty z historii Polski, ze szczególnym uwzględnieniem niektórych wydarzeń z II wojny światowej. 3. Wie, dlaczego pokój jest ważny dla każdego człowieka, narodu i państwa. 4. Zna wybrane fakty z dziejów Warszawy i legendy związane z tym miastem. 5. Wie, kim był Mikołaj Kopernik, jakiego dokonał odkrycia. 6. Zna wybrane fakty z życia Henryka Sienkiewicza. 7. Zna obrazy Jana Matejki. 8. Wie, kim był Fryderyk Chopin 9. Uczestniczy w uroczystościach szkolnych. 10. Szanuje tradycje i obrzędowość szkoły. 11. Zna pojęcia: „wolność” i „niepodległość”. 12. Wie, dlaczego warto znać historię . 13. Zna wybrane postacie i wydarzenia związane z historią naszego kraju np. Mieszko I, Bolesław Chrobry. 14. Zna historię hymnu. 15. Zna ludowe zwyczaje, tradycje, rozumie ich sens i znaczenie dla kultury ludowej i narodowej. 16. Wie dlaczego należy pamiętać o ludowych zwyczajach, szanować je i kultywować. 17. Zna wybrane fakty z historii Polski dotyczące Konstytucji 3 maja i jej znaczenie dla narodu polskiego. 18. Zna dzieje swojego miasta i ważniejsze wydarzenia z jego historii. |
TO POLSKA WŁASNIE CO TO JEST KOSMOS I CO O NIM WIEMY. POZNAJEMY SŁAWNYCH POLAKÓW I ICH DZIEŁA. POZNAJEMY MUZYKĘ FRYDERYKA CHOPINA. ROZMAWIAMY O SZKOLE. CO WIEMY O NASZEJ OJCZYŹNIE? HISTORIE I LEGENDY O NASZEJ PRZESZŁOŚCI. CZY TO JUŻ WIOSNA? NADCHODZI WIELKANOC. POLSKA – JEJ PIĘKNO I HISTORIA. |
|
KSZTAŁTOWANIE WŁAŚCIWYCH
POSTAW |
Zwrócenie uwagi na potrzebę zgodnego współżycia z innymi. Zapoznanie z prawami dziecka i ucznia. Budzenie postaw czytelniczych. Udział w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”. Udział w akcji „Pełna miska”, mającej na celu zebranie karmy dla zwierząt ze schroniska w Annopolu. Udział w akcji „Dzień bez przemocy”. |
|
UCZYMY SIĘ PIĘKNIE I MĄDRZE ŻYĆ. W ŚWIECIE BAJEK. ŚWIAT DZIECI. |
|
WYCHOWANIE EKOLOGICZNE |
Ukazanie zmian zachodzących w środowisku ucznia. Wskazanie potrzeby troski o środowisko. Udział uczniów w akcji „Sprzątanie Świata |
|
JAKI PIĘKNY JEST ŚWIAT WOKÓŁ NAS. TO POLSKA WŁAŚNIE. W ŚWIECIE LEKTUR- „ZIARENKA MAKU”. NASI CZWIRONOŻNI PRZYJACIELE. OBRAZY JESIENI. POZNAJEMY TAJEMNICE POWIETRZA. DLACZEGO WODA JEST CENNA? CO SŁYCHAĆ U SKRZYDLATYCH PRZYJACIÓŁ? WSZĘDZIE ZIMA I MRÓZ TRZYMA. W ŚWIECIE ZWIERZĄT. |
|
WYCHOWANIE KOMUNIKACYJNE |
Uświadomienie niebezpieczeństw w czasie zabaw zimowych i letnich. Wdrożenie do kulturalnego i bezpiecznego zachowania się w środkach masowej komunikacji. Zapoznanie z przepisami ruchu drogowego. Wycieczka na skrzyżowanie ulic. |
|
JAK DBAMY O NASZE ZDROWEI I BEZPIECZEŃSTWO. CZY ZNASZ PRZEPISY DROGOWE? |
|
WYCHOWANIE ZDROWOTNE |
Nabywanie umiejętności dbania o zdrowie i bezpieczeństwo. Kształcenie nawyków prozdrowotnych. |
|
NA TROPIE ZDROWIA I URODY. POZNAJEMY TAJEMNICE POWIETRZA. POTRAFIMY DBAĆ O ZDROWIE. ŻYJEMY Z INNYMI W ZGODZIE I PRZYJAŹNI. LATO- CZAS ODPOCZYNKU I WAKACJI. |
|
WYCHOWANIE PRORODZINNE |
Ukazanie wartości rodziny w życiu każdego człowieka. Nauka miłości do siebie i innych; wyrażanie uczuć i asertywność. Wskazanie znaczenia dbałości o wzajemny szacunek w rodzinie i klasie. |
|
W KRĘGU RODZINY I PRZYJACIÓŁ. SPOTKANIE Z LEKTURĄ „OTO JEST KASIA”. NASTAŁ CZAS SMUTNEJ JESIENI. JAK TO W RODZINIE. W KALENDARZU JEST TAKI DZIEŃ. |
|
Przewiduję również realizację
następujących zadań:
TEMATYKA |
ZADANIA |
UWAGI |
Organizacja życia w zespole klasowym. Zasady pracy i normy współżycia w klasie. |
|
|
Życie towarzyskie i kulturalne. |
|
|
Współpraca z rodzicami. |
|
|