Konspekt
zajęć dla klasy drugiej w kształceniu zintegrowanym.
Temat: Jestem dobrym
kolegą, koleżanką.
ZAPIS W DZIENNIKU:
Rozmowa z dziećmi na temat różnic między ludźmi. Ustalenie cech dobrego kolegi. Słuchanie czytanych przez nauczyciela wierszy : J. Brzechwy pt. ”Samochwała”, „Skarżypyta” i J. Tuwima pt. „Ptasie plotki ”, „O Grzesiu kłamczuchu i jego cioci”.
Określanie niepożądanych cech charakteru. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100.
Zabawy ze śpiewem: „Nie chcę cię znać” , „Podajmy sobie łapki”.
CEL GŁÓWNY:
Uświadomienie uczniom wyjątkowości i niepowtarzalności każdego człowieka oraz roli koleżeństwa i przyjaźni w życiu.
CELE OPERACYJNE:
Uczeń:
§ wymieni różnice między ludźmi,
§ prawidłowo sformułuje wnioski,
§ potrafi sformułować i zapisać proste zdanie,
§ poda przykłady zachowań koleżeńskich,
§ rozpozna przymiotniki,
§ wysłucha z uwagą czytanych przez n-la wierszy,
§ wypowie się na temat opisywanych w wierszach cech charakteru,
§ określi cechy dobrego kolegi,
§ dodaje i odejmuje w zakresie 100,
§ potrafi ułożyć wyniki rosnąco,
§ potrafi ułożyć zdanie z rozsypanki wyrazowej,
§ zna zasady pracy w zespole i zgodnie w nim współpracuje,
§ uczestniczy w zabawach ruchowych ze śpiewem: tańczy, bawi się przy muzyce.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: wiersze J. Tuwima i J. Brzechwy, kwiatki z
płatkami (wycięte z kartek w 6 kolorach),
tusz, arkusze szarego papieru ze szkicem mapy pojęciowej, rozsypanka wyrazowa z
zapisanymi na odwrocie działaniami, napisy: PLOTKARZ, KŁAMCZUCH, SAMOCHWAŁA,
SKARŻYPYTA, „czarny kwiatek”( wycięty z czrnego papieru), karteczki z
rozpoczętymi zdaniami, rozcięte sylwetki dzieci (w kopertach), ilustracje
kwiatów, zielona kartka. Wykorzystałam ponadto:
· „ Spójrz inaczej” – Program zajęć wychowawczo – profilaktycznych dla kl. 1 –3 Szkoły Podstawowej pod red. A. Kołodziejczyk,
· „Twórcze lekcje” – E.Strzelczak,
· „ Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie” – E. Brudnik, A. Moszyńska i B. Owczarska.
FORMY PRACY:
zbiorowa, indywidualna, grupowa.
METODY AKTYWIZUJĄCE:
„ Zaginione dziecko”, „To właśnie ja”, „Mapa pojęciowa”, „Aranżacja wnętrza”.
CZAS TRWANIA: 90 min.
TERMIN REALIZACJI: 17.11.2003
Powitanie. Zaśpiewanie piosenki powitalnej – „Wszyscy są, witam was………….”
I. WPROWADZENIE DO TEMATU.
1.Wspólne obliczanie sum i różnic w zakresie 100. Ułożenie wyników rosnąco, odwrócenie kartek i odczytanie hasła: STARAMY SIĘ BYĆ DOBRYMI KOLEGAMI I KOLEŻANKAMI – tematu zajęć.
2.Odegranie scenki pt. „Zaginione dziecko”.
- udział biorą: policjant, rodzice, dziecko ( dzieci wybrane przez nauczyciela).
Rodzice umawiają się, kogo z klasy wybierają na swoje dziecko, nie mówiąc głośno. Opisują charakterystyczne cechy wyglądu dziecka. Policjant ma za zadanie odgadnąć, kto jest zaginionym dzieckiem.
N-L Dzięki czemu udało się
policjantowi rozpoznać zaginione dziecko? (wygląd)
3. Rozmowa w kręgu na temat: Pod jakim
względem ludzie się różnią? Czy tylko wyglądem?
Wypowiedzi dzieci:
- czym się interesują,
- ich ulubione kolory,
- gdzie mieszkają,
- co robią,
- jaką lubią muzykę,
N-L Sprawdźmy jak to wygląda w naszej klasie.
Czym wy się różnicie?
4.Zabawa „Komórki do wynajęcia”.
N –l. Proszę, aby wstały dzieci, które:
- lubią uprawiać sport,
- lubią śpiewać,
- lubią jeździć na rowerze,
- lubią zabawę z rodzeństwem,
- lubią pomagać w sprzątaniu itp.
Bardzo się różnicie
pod względem upodobań.
Informacja
nauczyciela: Ludzie różnią się
liniami papilarnymi
Popatrzcie na swoje dłonie. Czy skóra po wewnętrznej ich stronie jest
gładka? Przyglądnijcie się opuszkom palców.
Nie ma dwóch osób, które mają identyczne linie papilarne.
5. Zabawa „To właśnie ja”.
Uczniowie otrzymują kolorowe kwiatki z napisem w środku - „
JA”. Odbijają kciuk (tuszem) w środku kwiatka.( Warto zadbać o papier do wytarcia rąk.)
6. Podział na
grupy wg kolorów kwiatków. ( 6 GRUP) Wybór grupowych. Przypomnienie zasad
pracy w grupie. Kartka
zzasadami powieszona
w widocznym miejscu.
§ Wszyscy pracują.
§ Nie hałasujemy.
§ Pracujemy zgodnie.
7. Wypełnienie płatków z rozpoczętymi zdaniami. (Te
sam kwiatki, na których dzieci odbijały kciuki.)
Dzieci mają za zadanie dokończyć rozpoczęte zdania: Lubię…….., Marzę o……………, Interesuję się........., Nie lubię…………..
N-L. Porównajcie swoje kwiatki w grupach. Czy są takie same? Co zauważacie? Przypięcie kwiatków do tablicy.
N-L. Co zrobić, żeby w tak licznej grupie, tak bardzo różniących się osób było zgodnie i przyjemnie?
Swobodne wielozdaniowe wypowiedzi dzieci.
II.
REALIZACJA TEMATU.
8. Tworzenie mapy pojęciowej.
Każda grupa otrzymuje arkusz szarego papieru, z narysowaną buzią i promykami.
N-L. Wpiszcie na promieniach jakie cechy powinien posiadać dobry kolega. Jakie części mowy wpiszecie? Co to są przymiotniki?
Np. życzliwy, dobry, tolerancyjny, odpowiedzialny, troskliwy, słowny, prawdomówny, towarzyski, dyskretny, lojalny, uczynny.
Przypięcie do tablicy gotowych map. Odczytanie przez grupowych
RELAKS: Zabawy ze śpiewem „ Podajmy sobie łapki”, „Nie chcę cię ..”..
9. Wysłuchanie wierszy J. Brzechwy i J. Tuwima:
„Samochwała”, „Skarżypyta”, „List”, …z jednoczesnym zapisywaniem cech (przypinaniem) na kwiatku (czarny z drugiej strony).
Czy te cechy są godne naśladowania?
- Odwrócenie kwiatka (czarne płatki).
- Jakiego koloru są płatki?
- Jak nazwiemy kogoś, kto posiada, „czarne cechy” charakteru? „Czarny charakter”
N-l – skoro te cechy nie są nam potrzebne, wyrzućmy je do
kosza. N-l wyrzuca
kwiatek do kosza.
10.„Aranżacje wnętrza”
Z pewnością zdarzyły wam się w naszej klasie nieprzyjemne sytuacje związane z waszymi kolegami w klasie i chcielibyście o nich zapomnieć. Dzieci mają za zadanie uzupełnienie kartki z rozpoczętym zdaniem.
Chcę zapomnieć o sytuacji gdy............................................... ............................................................................................................................................................................................................
Odczytanie.
N –l. Skoro nie chcecie pamiętać o tych wydarzeniach – wyrzućcie kartki do kosza.
Dzieci wykonują polecenie.
11. Ułożenie sylwetki dziecka z rozsypanki.
Odczytanie zdań. Przepisanie tematu i wklejenie rozsypanki do zeszytów.
III.
PODSUMOWANIE ZAJĘĆ.
Uczniowie siedzą w kręgu na dywanie.
N –l. Jakie
wnioski z dzisiejszych zajęć nasuwają się wam? Co
warto zapamiętać?
Swobodne wypowiedzi uczniów.
12.Wróżenie z kwiatów. (Powiedz jaki kwiat lubisz, a dowiesz się, jaki jesteś.) Dzieci wybierają sobie po jednym kwiatku z wykładziny. N-l. Odczytuje:
hiacynt (odważny) stokrotka (skromny)
żonkil (zazdrosny) narcyz (wyniosły)
bez (piękny)
tulipan (dobry)
13. Informacja zwrotna. Uczniowie mają za zadanie określić czy zajęcia im się podobały. Jeśli tak, wklejają otrzymane kwiatki w ogródku (zielona kartka), jeśli nie - obok.
14. Pożegnanie. Dzieci śpiewają piosenkę - „ Zajęcia skończone i chce nam się jeść....”
Opracowała
i przeprowadziła Jadwiga Mazur
nauczyciel
nauczania zintegrowanego
S.P. nr 4 w Tarnobrzegu.