Konspekt zajęć dla klasy III w nauczaniu
zintegrowanym.
Temat: Śmiech to zdrowie.
ZAPIS W DZIENNIKU: Rozmowa z dziećmi na temat wpływu śmiechu na zdrowie człowieka. Wyjaśnienie znanych przysłów i powiedzeń. Utrwalenie poznanych części mowy. Wykonywanie obliczeń z uwzględnieniem kolejności wykonywania działań.
CEL GŁÓWNY: Utrwalenie pojęć: rzeczownik, czasownik,
przymiotnik, przysłówek i liczebnik. Sprawdzenie umiejętności czytania tekstu
ze zrozumieniem, formułowania prostych zdań i wyodrębniania poznanych części
mowy.
CELE OPERACYJNE:
Uczeń:
· wyjaśni pojęcie „śmiech”,
· wytłumaczy sens powiedzeń i przysłów,
· opisze, co dzieje się z człowiekiem podczas śmiechu,
· rozpozna opracowane części mowy,
· wysłucha z uwagą wypowiedzi innych,
· ułoży wyrazy z rozsypani sylabowej,
· przeczyta tekst ze zrozumieniem,
· prawidłowo sformułuje wnioski,
· potrafi sformułować i zapisać proste zdanie,
· zastosuje poprawnie kolejność wykonywania działań,
· potrafi obliczyć iloczyny, ilorazy, sumy i różnice
· potrafi ułożyć wyniki rosnąco ,
· zna zasady pracy w zespole i zgodnie w nim współpracuje,
· uczestniczy w zabawach ruchowych ze śpiewem: tańczy i bawi się przy muzyce.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Nagrania odgłosów śmiechu, buźki w 6 kolorach, słownik j.
polskiego, tabela do przypinania części mowy, dowcipy, karykatury, śmieszne
zdjęcia, karty pracy z rozsypanką
sylabową do tworzenia przymiotników, arkusze szarego papieru ze szkicem mapy
pojęciowej, kartki z przysłowiami, arkusz z rozpoczętym zdaniem,
ilustracje twarzy w różnych nastrojach,
ilustracja przedstawiająca sylwetkę śmiejącego się człowieka, kartki z
wyrazami, plansza z funkcjami śmiechu, karty pracy z działaniami i hasłami do
odszyfrowania, sok z cytryny, karta pracy do czytania ze zrozumieniem i tabelą,
piosenki: ” Każda chwila beż uśmiechu jest
stracona”- „Ciuchcia- piosenki Moniki i Kulfona” i „ Od rana mam dobry humor”-
M. Jeżowska.
FORMY PRACY:
Zbiorowa, indywidualna, grupowa jednolita, grupowa zróżnicowana.
METODY:
· słowna- rozmowa kierowana,
· oglądowa – pokaz, demonstracja,
· praktyczna- działanie,
· aktywizująca – „Mapa pojęciowa”.
CZAS TRWANIA: 90min.
PROWADZĄCY:
Jadwiga Mazur
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Dzieci siedzą na
wykładzinie, n-l odtwarza z kasety odgłos
śmiechu.
2. Rozmowa kierowana pytaniami:
- Co usłyszeliście przed
chwilą?
- Przejawem jakiego humoru
najczęściej jest śmiech?
- Która twarz jest
roześmiana? (N-l prezentuje 3 twarze.)
- Kto z was lubi się śmiać?
- Czym według was jest
śmiech?
3. Podział na grupy. Uczniowie otrzymują roześmiane buźki w 6
kolorach,
( przyklejają je sobie na
piersiach) i zajmują miejsca w ławce, na której jest buźka w otrzymanym
kolorze. Przypomnienie zasad pracy w grupie.
4. Tworzenie mapy pojęciowej. ( Praca grupowa.)
U. mają za zadanie opracować
własną definicję śmiechu. Obmyślają i zapisują
swoje pomysły.
- Prezentacja.
5. Odczytanie definicji śmiechu ze słownika języka polskiego.
6. Utrwalenie
rzeczownika.
-Jak inaczej ludzie nazywają
„śmiech”? – U. podają propozycje (śmiech-
chichot, rechot, rżenie).
N-l przypina wyrazy do tablicy
w tabeli, rubryka – rzeczownik.
- Jakimi częściami mowy są te
wyrazy? Czym są rzeczowniki? Na jakie pytania odpowiadają?
7. Utrwalenie pojęcia czasownik.
- Co to są
czasowniki? Na jakie pytania odpowiadają?
- Utwórzcie czasowniki od
podanych rzeczowników. Podajcie je w formie bezosobowej.
śmiech – śmiać się
chichot – chichotać
rechot – rechotać
rżenie – rżeć
N-l przypina czasowniki w
tabeli, rubryka – czasownik.
8. Rozmowa kierowana pytaniami.
- Jakim uczuciom towarzyszy
śmiech?( radość, zadowolenie)
- Kiedy się śmiejemy? Z
czego?
·
z dowcipów,
żartów ( odczytanie 1- 2 kawałów),
·
z kabaretów,
·
z karykatur-
pokaz i omówienie,
·
z komedii,
·
ze śmiesznych
sytuacji – pokaz ilustracji.
- Czy w każdej sytuacji i w
każdym miejscu można się śmiać?
- Czy ładnie jest śmiać się z
innych?
- W jakim miejscu,
(gdzie?) śmiejemy się najwięcej? ( W
cyrku rozśmiesza nas klaun, beczka śmiechu, krzywe lustra.)
- Czy potraficie śmiać się z
samych siebie?
9. Utrwalenie pojęcia- przymiotnik.
- Jaki może być śmiech?
- Łączenie
sylab na kartach pracy.(Praca w
grupach.)
agre – ryczny
histe – sywny
pobła – rzki
go – soły
sata – żliwy
we – nistyczny
(agresywny, histeryczny, pobłażliwy,
gorzki, satanistyczny, wesoły)
-Odczytanie,
wyjaśnienie.
- Jakimi częściami mowy są zapisane przez was wyrazy?
- Czym są przymiotniki?
- Na jakie pytania odpowiadają?
N-l przypina wyrazy w tabeli,
rubryka – przymiotnik.
**Informacja N-la: Nie udałoby nam się wypisać wszystkich odmian
śmiechu, gdyż jest ich bardzo dużo- aż
180.
10. Wysłuchanie nagrania kilku
odmian śmiechu.?????????
-Spróbujcie
przyporządkować nazwy do usłyszanych rodzajów śmiechu. Wspólnie w grupach
podejmijcie decyzje.
(U. naradzają się, podnoszą odpowiedni kartonik z nazwą.)
11.Utrwalenie pojęcia-
przysłówek. Tworzenie mapy pojęciowej. ( Praca w grupach.)
……………….
… … Jak można się śmiać?.............
……………….
(np. głośno, cicho, wesoło, radośnie,
histerycznie)
Jeśli
zadanie sprawi dzieciom trudność, należy polecić utworzyć przysłówki od
podanych wcześniej przymiotników.
-Odczytanie.
- Jakimi częściami mowy są zapisane przez was wyrazy?
- Co to są przysłówki?
- Na jakie pytanie odpowiadają?
N-l przypina wyrazy w tabeli,
rubryka – przysłówek.
12. Wyjaśnienie powiedzeń i przysłów dotyczących śmiechu. ( Praca w
grupach , zróżnicowana.)
Każda grupa uczniów otrzymuje
przysłowie do wyjaśnienia.
I – W śmiech obrócić całą sprawę.
II – Kto się nigdy nie śmieje, od tego zimno wieje.
III – Nie śmiej się bratku z cudzego wypadku.
IV - Śmiech przez łzy.
V – Boki zrywać ze śmiechu.
VI – Ten się śmieje, kto się śmieje ostatni.
13.Rozmowa kierowana
pytaniami:
- Od kiedy śmiech towarzyszy
człowiekowi?
- W jakim wieku człowiek
zaczyna się śmiać?
- Czy śmiać się może każdy?
Wspólny wybór właściwej odpowiedzi. N-l prezentuje odpowiedzi. U. mają za zadanie wybrać
prawidłową.;
ŚMIECH
JEST ZJAWISKIEM:
·
zastrzeżonym dla
ludzi białych,
·
zabronionym dla
kobiet,
·
zakazanym dla
dzieci,
·
które jest karane
u nauczycieli,
*uniwersalnym,
niezależnie od wieku, płci, koloru skóry i zawodu.
- Czy tylko ludzie się
śmieją?
- Jak „śmieją się”
zwierzęta?( koń, pies, ptak)
14. Utrwalenie pojęcia – liczebnik. Omówienie ilustracji , przedstawiającej
śmiejącego się człowieka.
- Czy śmiech ogarnia tylko
twarz?
- Co dzieje się z innymi
partiami ciała?
U. odczytują informacje:
Mózg-
wzmożone działanie substancji uspokajających, pobudzających oraz uśmierzających
ból.
Twarz –
czerwienieje; oczy mrużą się, błyszczą, często łzawią; unoszą się kąciki ust.
Klatka piersiowa – wzrost napięcia mięsni brzucha, serce bije mocniej i szybciej.
Zwieracze-
może dojść do niekontrolowanego oddania moczu.
Nogi –
uginają się kolana.
Stopy –
palce maja tendencję do podkurczania się.
Policzcie- ile partii ciała
uczestniczy w śmiechu?( 6)
- Jaka częścią mowy jest
wyraz – sześć?
- Jak pytamy o liczebniki?
Gdybym zapytała: który z
kolei, to jak odpowiedzielibyście?( szósty)
N-l przypina wyraz do tabeli,
rubryka- liczebnik.
15. Zabawa ruchowa, utrwalająca wiadomości z gramatyki.
Uczniowie otrzymują kartki
z wyrazami ( te z lekcji i inne-
rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki, przysłówki, liczebniki). Chodzą po
klasie w rytm muzyki, zastanawiając się jaką częścią mowy jest ich wyraz. Gdy
zapadnie cisza stają przy odpowiedniej planszy z nazwą części mowy. Sprawdzają
czy nikt się nie pomylił. Na dźwięk muzyki U. wymieniają się kartkami i zabawa się powtarza.
16.Próba odpowiedzi na pytanie:
- Czy śmiech jest zdrowy?( swobodne wypowiedzi dzieci)
Odczytanie funkcji śmiechu:
·
ROZŁADOWUJE NAPIĘCIE
·
PODWYŻSZA POZIOM
CIAŁ ODPORNOŚCIOWYCH
·
OSŁABIA
ODCZUWANIE BÓLU
·
WZMAGA OPTYMIZM
·
ODCHUDZA
·
ODMŁADZA
·
UPIĘKSZA
17.Zastosowanie kolejności wykonywania działań i odczytanie haseł:
( karty pracy)
ŚMIECH TO LEKARSTWO I KOSMETYK
NIE BĄDŹ PONURAKIEM
UŚMIECHNIJ SIĘ
18.** Informacja N- la :
Śmiech ma bardzo korzystne
działanie na organizm człowieka. W medycynie pojawiła się nowa dziedzina
naukowa- GELOTOLOGIA, czyli terapia śmiechem. W ramach jej terapii w szpitalach
zamiast zastrzyków i pigułek przepisuje się wesołe książki, komedie filmowe,
przebieranki i występy klaunów. Stwierdzono, że dzięki śmiechowi w organizmie
człowieka powstają tzw. hormony szczęścia mające wpływ na pozytywny nastrój.
Pamiętajmy, ze śmiech jest
bardzo ważny.
W Polsce przyznaje się „
Order Uśmiechu”. jest jedynym odznaczeniem na świecie przyznawanym przez
dzieci. Otrzymali go np. papież Jan Paweł II, Jolanta Kwaśniewska- żona
prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Po przypięciu orderu i pasowaniu różą,
laureat musi wypić puchar soku z cytryny i uśmiechnąć się.
19. Próba wypicia soku z cytryny bez skrzywienia się.
20. Praca z kartą pracy:
·
Czytanie ze
zrozumieniem.
·
Rozróżnianie
części mowy.
THE END